Friday 24 June 2011

Tudung Labuh Bukan Ukuran Iman




Macam biasa,kesibukan diri membataskan waktu untuk meninggalkan sedikit jejak di sini... ^^
Ni pun saya meluangkan masa untuk menulis sambil makan mi sedapp... (harap fhm...biasalah...semester jimat) hehehe...ok...tak nak merepek lebih2... ^_^

Ramai yang beranggapan seseorang yang memakai tudung labuh itu seorang yang solehah,yang baik akhlak dan sifatnya serta tinggi ilmu agamanya...ya,anda betul...tetapi bukan semuanya begitu dan bukan semuanya juga hipokrit...juga bukan semuanya tinggi ilmu agamanya...ada yang masih mencari dan tercari2 ilmu agama Islam ini...

Kami yang bertudung labuh juga ada salah dan silapnya. Kami juga masih kurang ilmu agama. Jangan pandang kami terlalu sempurna kerana disaat kami jatuh,kami melakukan kesilapan,saya pasti,anda diluar sana akan mencemuh dan memandang rendah insan bertudung labuh...

Hakikatnya wanita yang bertudung labuh hanya ingin menutup aurat. Tudung labuh bukanlah ukuran IMAN!


Cantik bukan? ^_^

Namun,di kolej masih ada yang bertanya saya, "Qilah,awak tak kisah ke duduk dengan kita orang yang tak pakai tudung ni ? " Saya sedikit terkejut dengan pertanyaan itu.
 Bagi saya,bukan urusan saya untuk menghukum anda yang tidak memakai tudung. Walaupun saya bertudung labuh,bukan satu masalah bagi saya untuk bergaul,duduk,makan,dan bersahabat dengan sesiapa pun yang tidak bertudung. Asalkan mereka tidak mendatangkan msalah kepada saya.

Kerana saya juga insan yang tidak sempurna.Saya juga masih melakukan kesilapan. Tudung yang saya pakai bukan ukuran keimanan saya kepada Allah SWT.Saya juga masih mencari ilmu agama yang masih cetek dan sikit dalam diri ni.

Kata-kata IMAM ABU HANIFAH~

"Sesungguhnya Allah tidak mengurniakan kemuliaan dan kebesaran itu pada serban atau jubah yang labuh. Tetapi Allah mengurniakan kemuliaan kepada orang-orang yang berilmu dan bertaqwa."

Hmm...tapi orang yang berilmu tapi tak beramal pun tak boleh jugak kan?
Jadi,daripada kita cuma habiskan masa belajar tetapi tak beramal,lebih baik kita gunakan ilmu tu sebaik mungkin kan? Pahala pun dapat...InsyaAllah...


::: Rasai keindahan bertudung labuh... ^_~  Jom cuba! ::: 



::: Kita cuba tutup aurat ye kawan2.... ^_^ ::: 


~ Hijabku Amanahku ~ ^_^

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...